716סוטרה-מחול נזירים ממקדש שאולין716
צילומים-יחצ'ן
במסגרת פסטיבל המחול הבינלאומי "תל אביב דאנס2010" המתקיים באולמות סוזן דלל והאופרה שימשך מ4.10עד 30.10 הציגה אמש באולם האופרה להקת המחול "סוטרה" להקת מחול של נזירים ממקדש שאולין בסין.הלהקה מורכבת מ17 סינים בוגרים,ילד אחד ואדם אחד ממוצא מערבי.
כמו שהמושג "אופרה סינית " אינו דומה לאופרה שאנו במערב מכירים כך גם מחול מודרני סיני אינו זהה למושגים שלנו על מחול מודרני.
ראינו מופע מקסים.מרתק מבוצע בצורה יוצאת מהכלל שיש בו הכל -האבקות,קרב חרבות,תרגילי לחימה,כושר גופני,תנועות קצובות,זריזות ומה לא אך זה לא היה מחול.אין בו גם דבר המזכיר סין ואם הנזירים לא היו סיניים קשה היה לומר על המופע שהוא סיני.
תנועות הנזירים היו מקסימות הם גבלו באקרובטיקה.
ראו לציין את הביצוע המעולה והכושר הגופני של הילד הנזיר ששמו לא הוזכר.
אין אפשרות לתאר את מה שהתרחש על הבמה.על ההמצאות אין ספור,על הביצוע המדוקדק והפרפקציוניסטי.צריך לראות כדי להאמין שאפשר להגיע לשלמות כזו בביצוע.היתה דיקנות עד לחלקיק שניה ומילימטר.שליטה מוחלטת בכל חלקי הגוף
הרעיון המרכזי במופע הוא שילוב בין המזרח והמערב.האדם המערבי מנסה לפלס לו דרך ולהתחבר עם תרבות הנזירים.ילד סיני -נזיר משמש לו כמורה דרך כמתווך ביניהם.הוא המקשר בין שתי התרבויות ,אל תרבות אחרת, אל עולם שזר למערבי.המערבי מנסה לחקות את הנזירים ואינו מראה את תרבותו הוא.הכוריאוגרף מעמיד את הנזירים כקבוצה והמערבי משמש כנטע זר.
"סוטרה" הנה הכוריאוגרפיה הגדולה ביותר שיצר הכוריאוגרף סידי לרבי שרקאווי שהוא גם הבמאי.
הוא עשה זאת בשיתוף נזירים ממקדש שאולין שבסין.
אף נזיר מהמשתתפים במופע אינו רקדן ובתום המופעים הוא יחזור למקדש,
הכוריאוגרף שהה במקדש חודשיים כדי לעבוד יחד עם הנזירים על המופע.
הבכורה של המופע נערכה במאי 2008
הנזירים מופיעים במופע כי ראש המנזר איפשר להם זאת כדי להפיץ את הפילוסופיה של קונג פו וזן וכדי להראות לאחרים את אורח חייהם.
מקדש שאולין הוקם במאה ה5 על ידי נזירים בודיסטיים ומפתח את זיקתו לאמנויות הקונג פו וטאי צ'י.
פרוש המילה "סוטרה" הוא חוט,פתיל או מידת יושר.
בבודיסם המילה משמשת כמונח לציון פיתגם פיוטי.
במופע אין תפאורה פרט למסכים אפורים בשלושת צידי הבמה אך יש 21 ארגזים-תיבות עץ.כשהן נשאות או נדחפות על ידי הנזירים על פני הבמה כשהן ריקות או מאוכלסות משמשות כמיטה,שולחן,מדף,סירה,עמודים,משקוף,באר,חומה,שערים,עלי כותרת של לוטוס ,קופסה ויכולים לשמש גם כארונות מתים.
הן אינן רק תפאורה. הן חלק מהמופע. הן בתוכו.הן חיות,מתנועעות ונעמדות וכך יוצרות תפאורה שונה ומגוונת.
חייבים לציין ולהדגיש את כושר היצירתי הרב של הכוריאוגרף שהיה גם הבמאי. הוא השתמש בתיבות כתפאורה, כאביזרים הנחוצים לו וכחלק מהתנועה שעל הבמה.
עיצב אותם אנטוני גורמלי ממוצא בריטי.לדבריו הקופסה משקפת את המגבלות שלנו והדרכים בהן אנו משתמשים כדי לברוח או להתעלות עליהן.השקפה זו מורגשת ונראית היטב ב"סוטרה" כאשר הנזירים נכנסים לקופסה יוצאים ממנה, מתחבאים בה, שוכבים בה ומעבירים אותה.
על עיצוב הבמה והתיבות אנתוני אומר שהרעיון בא לו כשהתרשם מהצפיפות בסידורי השינה במקדש שאולין בו המיטות היו מסודרות בחמש שש קומות.הצפיפות היתה רבה וחיי האדם דמו למצב של איחסון-מדפים מסודרים עבור גופות.
העמדת התיבות בצורות שונות יצר תמונות מענינות יפות ומקסימות שונות אחת מהשניה כגון קבר אחים בו הקופסאות מסודרות עם הפתח אלינו ובפנים שוכבים הנזירים בסדר מופתי.
הזזתן ותנועתן על הבמה יצרו סביבה מתחלפת ומשתנה ללא הרף.
המוסיקה החיה מקורית ונכתבה על ידי סיימון ברז'וסקה הפולני.
היא נכתבה לפסנתר,כלי הקשה וכלי מיתר.
המנגנים נראים בעומק הבמה ונמצאים מאחורי וילון שקוף.המוסיקה אמנם מקורית אך לא נכרו בה סממנים סיניים מובהקים והיתה בעצם מערבית.
זאת מוסיקה מלנכולית, אבסולוטית,מופשטת ,דבר שהתאים לנזירים הרגילים לשלוה ורוגע.
מפעם לפעם מבלי שנרגיש בזאת מחליפים הנזירים תלבושת.הם משנים אותה כאשר יוצאים לנוף עירוני שיצרו התיבות כי אחרת הם היו נשארים מרוחקים ולא משתלבים בעיר.
אין אפשרות לא לציין לטובה את התכניה שכתב וערך עופר טוריאל ואיקי שובל שהפיק אותה. היא היתה ספר בן 92 עמודים ערוכה היטב מלאת תוכן
מענין ותמונות על נייר טוב בעברית ובאנגלית .
לראות או לא לראות:מה שראיתי אינו מחול אך מופע מרהיב שאסור להפסיד.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 05/10/2010 23:31
אם התמונות לא פורסמו כאן אפשר לראותן באתריELYBIKORET.022.C0.IL
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il